Venlafaxinudtrapning?!

Forum Fora Fysiske og psykiske nedtrapningssymptomer Venlafaxinudtrapning?!

Dette emne indeholder 7 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af 2 år, 9 måneder siden.

Forfatter Indlæg
Forfatter Indlæg
juni 1, 2015 at 5:45 pm #2451
heltud

Kære forum
Mon der er nogle, der har erfaringer med eller er i gang ned at trappe ud af Venlafaxin?

juni 3, 2015 at 6:50 am #2491
sanne

Hej heltud. Jeg har tidligere indtaget “Efexor” som er et venlafaxinpræparat. Det var ikke sjovt at trappe ud af det, men i en af de andre tråde her, har jeg beskrevet hvordan jeg – uden om lægen – og fordi jeg havde læst om andre, der gjorde det – åbnede kapslerne og tog en lille bitte smule af stoffet ud ad gangen.
Hvis jeg ikke gjorde det, så fik jeg “schwitch”fornemmelser i hovedet, og det var yderst ubehageligt.
Det undgik jeg ved at trappe umådeligt langsomt ud, som sagt ved at tage en anelse af stoffet væk ad gangen. Vh Sanne.

september 25, 2015 at 7:52 pm #3421
2xbetter4ever

Hej heltud
Ja, jeg er lige begyndt udtrapning af Venlafaxin, fra 225mg. Jeg har været på dem i 8år, og er spændt på hvordan jeg får det når jeg er et trin længere nede i dosis. Og hvor lang min udtrapning bliver, om det går efter bogen, eller jeg kan skyde en hvid pil efter det? Hvor står du i udtrapningen heltud?

september 30, 2015 at 7:36 am #3491
christine

Hej
Jeg er også i overvejelser omkring at trappe ud af Effexor..jeg har nemlig tidligere oplevet de der”switch” fornemmelse i hoved ved aftrapning..Ubehageligt…ved ikke om jeg er helt tryg ved at åbne pille og tage lidt stof ud af gangen..der må da være et “officielt” udtrapningsskema så ubehagelige udtrapningsfornemmelse undgås???

september 30, 2015 at 8:16 am #3501
2xbetter4ever

Hej Christine

Jeg har fået et link til et udtrapningsskema fra BetterOff, da jeg meldte mig ind her pr. mail. Det er det jeg går ud fra, og ser ud til at være den samme som egen læge kører efter. Har du ikke den i mailboxen, kan du prøve at henvende dig til BetterOff, eller egen læge.

Mht. til de der switch fornemmelser, dem har jeg tilgode. For at lette udtrapningssymptomerne vil jeg ikke være bange for at skille en kapsel nænsomt ad og samle den igen. Det mere med at holde styr på de små kugler eller perler der er i :-) Men det kan klares ved at have en lille bakke af en art. Og dosisen bliver højere end det anbefalede, det jo godt nok. Du kan jo prøve at tag ca. 1/2 ud i første omgang, i en uge og se om du stadig får switch. Gør du det, så kun 1/3 del fra, og håber det går. Udtrapningen længere, og dyrere, men mere behagelig. Er det ikke det, det handler om? :-)

Officielt udtrapningsskema tro jeg der findes, men fordi mennesker er så forskellige er det ikke sikkert det gør at alle mennesker får en lige behagelig udtrapning!? Og man derfor må ty til alternative metoder sommetider, så som ovenstående. Men det kunne være vi skulle spørge BetterOff? :-)

Vh. 2xBetter4ever

september 30, 2015 at 8:17 am #3511
2xbetter4ever

Hej Christine

Jeg har fået et link til et udtrapningsskema fra BetterOff, da jeg meldte mig ind her pr. mail. Det er det jeg går ud fra, og ser ud til at være den samme som egen læge kører efter. Har du ikke den i mailboxen, kan du prøve at henvende dig til BetterOff, eller egen læge.

Mht. til de der switch fornemmelser, dem har jeg tilgode. For at lette udtrapningssymptomerne vil jeg ikke være bange for at skille en kapsel nænsomt ad og samle den igen. Det mere med at holde styr på de små kugler eller perler der er i :-) Men det kan klares ved at have en lille bakke af en art. Og dosisen bliver højere end det anbefalede, det jo godt nok. Du kan jo prøve at tag ca. 1/2 ud i første omgang, i en uge og se om du stadig får switch. Gør du det, så kun 1/3 del fra, og håber det går. Udtrapningen længere, og dyrere, men mere behagelig. Er det ikke det, det handler om? :-)

Officielt udtrapningsskema tro jeg der findes, men fordi mennesker er så forskellige er det ikke sikkert det gør at alle mennesker får en lige behagelig udtrapning!? Og man derfor må ty til alternative metoder sommetider, så som ovenstående. Men det kunne være vi skulle spørge BetterOff, det er i hvert fald et godt spørgsmål :-)

Vh. 2xBetter4ever

september 30, 2015 at 11:23 am #3521
birgitte

Hej
Jeg har haft en stressudløst depression og følges af en psykiater.
Jeg startede nedtrapning for ca. 6 måneder siden. Ingen tvivl om at det skal gå langsomt… meget langsomt.
Mit allerstørste problem har været søvnløshed pga Venlafaxin, derfor fik jeg i lang tid en supplerede dosis Martazepin til at sove på sammen med 300 mg Venlafaxin. Resultatet var vægtstigning, sult, sult og mere sult – en forkert form for fedme – jeg kaldte det for ‘medicinfedme’ – deller på maven – øv :-( så min nedtrapning startede med at slippe af med Mirtazepin – derefter Venlafaxin og nu er jeg på 187,5 mg. Det går den rigtige vej.

Jeg kunne ikke sove, da jeg stoppede med Mirtazepin – højst 2 – 4 timer i spredt fægtning med mindre jeg tog sovepiller. Jeg havde ingen effekt af Baldrian eller Melatonin. Det var de lyse nætter, så jeg vandede blomster i haven, gik tur med hunden, eller så Netflix indtil familien stod op og jeg kunne gå på arbejde (nedsat tid).

Jeg har som det allerbedste fået normal appetit og har smidt de 5 fede kilo.

Nu kæmper jeg fortsat med switch fornemmelser (det hjælper at vide hvad det er – og ikke er…) hovedpine, stadigvæk søvnproblemer og nedsat arbejdstempo og ind i mellem ’sortsyn’ hvis jeg falder tilbage i gamle mønstre – og så er det jeg må se mig selv i øjnene og erkende at jeg ikke er der hvor jeg var før… livet har fået og skal have et andet tempo.

jeg har ikke lyst til at dele kapslerne, min erfaring er at efter nogle dage aftager de værste nedtrapnings symptomer og det overbeviser mig om, at jeg er på rette kurs. Hvergang er går 37,5 mg ned i dosis gør jeg det på et tidspunkt, hvor det er til mindst muligt besvær og min familie er forberedt på at hjælpe med det jeg ikke orker.

oktober 12, 2015 at 8:50 pm #3621
2xbetter4ever

Hej birgitte
Det er godt at høre din historie, hvordan du kæmper, og dine råd. Det viser det bære frugt med tiden. Vægtudfordringer kender vi vist alle..

Min historie er som følger.. kort 😉
Efter teenageårene har jeg været on off på lykkepiller ad 3 omgange, mener jeg, pga. tilbagevendende dårlig psyke, depressive tanker og socialangst? Det er kommet når jeg har være presset over længere tid. Nu er jeg 42 og har ved et tilfælde for ca. 5år siden fået konstateret lavt stofskifte, der kan give depression og angst, hvis jeg ikke er korrekt medicineret.. Jeg har så de to sidste år kæmpet med egen og 2 andre læger, for at finde og komme i mit passende medicinniveau der. Fordi lavt stofskifte også giver koncentration besvær og dårlig hukommelse, dette kunne jeg mærke ifbm. en uddannelse jeg var igang med, og har afsluttet.. Yes.

Jeg er gået fra 225mg til 150mg på 3uger, uden mærk bare symptomer. Og skal nu ned på 112,5mg i 3uger, det er jeg spændt på hvordan det går…

Jeg dyrker kredsløbsmotion i et center, mindst 3gange i ugen. Det kan jeg fordi jeg er mig selv, og pt. har tiden til det. Så jeg får den fysiske træthed ind der, det kan klart anbefales hvis man har et stillesiddende job.

Mvh. 2xBetter4ever

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.